Mona Lisa, pictura geniului Leonardo da Vinci, este una dintre cele mai studiate lucrări de artă, din lume. Chiar și după ce a fost analizată zeci de ani, lucrarea încă mai oferă surprize – recent s-a revelat existența unui „sub-desen”, spolvero, o tehnică medievală de copiere a schițelor.
Pentru prima dată, cercetările efectuate pe parcursul a 16 ani, au arătat că Mona Lisa a fost pictată deasupra unei schițe atipice și revoluționare. „La cererea Muzeului Luvru, portretul Mona Lisa a fost digitalizat cu camera multi-spectrală de înaltă rezoluție Lumiere Technology”, explică cercetătorii. Camera a radiat lumină infra-roșie care a iluminat fiecare strat al lucrării și apoi un algoritm a identificat cele mai slabe tușe pe care le-a evidențiat.
În școlile clasice de pictură, maeștrii realizau adesea mai multe versiuni ale unei anumite compoziții în eventualitatea în care alți clienți ar fi dorit să achiziționeze o lucrare. Aici intervine ideea unui spolvero.
Odată ce artistul realiza o schiță sau pictură de care era mulțumit, o putea „copia”, folosind o foaie velină subțire, pe care o străpungea, formând găuri minuscule. Ulterior, folosea acest șablon pe o altă lucrare, transpunând conturul cu ajutorul prafului de cărbune, foarte fin. O formă incipientă a tehnicii serigrafice actuale, pe care a folosit-o însuși maestrul Leonardo, pentru a realiza Mona Lisa.
Dincolo de excepționala cercetare științifică, evidențierea tehnicii spolvero, folosită de da Vinci la crearea Mona Lisei, a dat apă la moara celor care susțin că celebra pictură a maestrului italian, expusă la Luvru, nu este decât una din versiunile realizate de acesta.