Seturile de calități de mai jos sunt, pentru președinții McDonald’s, Netflix și Apple, numitorul comun al adaptării la evoluțiile neprevăzute ale schimbărilor majore prin care trecem și vădesc, imperativ, adaptabilitatea.
Inteligența este abilitatea de a te adapta la schimbări,” spunea regretatul Stephen Hawkings.
Esența spuselor de mai sus rămâne un absolut adevăr, mai ales în condițiile de astăzi ale piețelor, când totul pare disrupt, în continuă schimbare imprevizibilă, când cu toții – de la leaderi de corporații, la mici proprietari de magazine – trebuie să ne reconciliem valorile cu realitatea. Să încercăm să înțelegem „Schimbarea”, să o privim ca pe un nou început și să îmbrățișăm noua paradigmă, pozitiv.
Avem exemplul celor care nu s-au adaptat, care s-au agățat de proceduri și nu au privit lumea așa cum este, care s-au dizolvat, aproape cu desăvârșire, din actuala configurație economico-socială: Kodak, Nokia, sau Blackberry, cei care erau, acum câțiva ani, în vârful lanțului trofic, în business, acum au ajuns name-brand-uri în portofoliul celor care au evoluat, adaptându-se.
Iată cum au reușit câțiva dintre leaderii veritabili să depășească vicisitudini economice care par multora insurmontabile.
Steve Easterbrook, McDonald’s
S-a alăturat concernului american ca CEO, în 2015, an marcat de un regres pronunțat pentru gigantul mondial al restaurantelor fast-food. Inabilitatea de a ține pasul cu noii jucători și cu așteptările clienților a produs, înainte de venirea sa, „o schimbare pentru care compania nu era pregătită”, își amintește Easterbrook. Și-a început mandatul prin redefinirea viziunii companiei și task-uri clare pe care toate compartimentele – de exemplu, echipa de vânzări urma să vândă 4000 de restaurante deținute de McDonalds, francizaților. Totodată, noul CEO a pus înainte de orice, pe piedestalul importanței, feedback-ul primit de la clienți și necesitatea implementării tehnologiei mobile. „Frumusețea cuceririi momentului, asemenea surferilor pe val, este că acum putem, ca organizație, să ne uităm spre viitor și să inovăm”, spunea Easterbrook.
Reed Hastings, Netflix
Pentru mulți dintre noi, lumea fără Netflix este greu de imaginat, în 2020. Compania, fondată în 1997 de actualul CEO Reed Hastings și fostul conducător al companiei, Marc Randolph, s-a lansat ca serviciu de închiriere de filme pe DVD, prin poștă. Odată cu evoluția tehnologiei, compania a introdus serviciile de streaming în 2008, astăzi ajungând la 60 de milioane de abonați, global. Cu Hastings la conducere, inovația a devenit forța centrală a dezvoltării, coroborată cu refocalizarea luării deciziilor curente, la nivelul angajaților – aceștia sunt 100% responsabili de soluționarea problemelor clienților. Hastings însuși a transmis-o răspicat: „Nu vă fie teamă să schimbați modelul de operare a businessului!”
Tim Cook, Apple
Ar fi aproape absurd să vorbim despre forța schimbării fără a-l aduce în scenă pe actualul CEO Apple, companie căreia Tim Cook i s-a alăturat în 1998 și care deține, prin iPhone, 45% din cota de piață mondială a smartphone-urilor. Cu toate că a promovat inovația la cele mai înalte cote, abilitatea lui Cook de a menține focusată atenția organizației asupra obiectivelor, în ciuda zgomotelor din piață, este cea care a cimentat succesul uluitor al companiei. „În lume este mai mult zgomot decât schimbare. Unul dintre rolurile mele este acela de a bloca acest zgomot să ajungă la cei care într-adevăr muncesc să schimbe lucrurile, să inoveze, să îmbunătățească. Și, ca rezultat al acestei focusări ale întregii noastre organizații, toate produsele noastre încap pe o masă normală. Perfecționăm și inovăm continuu un număr limitat de produse. Aceasta este cheia succesului nostru”, se destăinuie Tim Cook.