Asemuit cu supereroul Tony Stark – Iron Man, Elon Musk este mai mult decât o persoană de succes: Tesla Motors, SolarCity, SpaceX, The Boring Company, Neuralink sunt companii-unicorn pe care le-a fondat și pe care doar un ins cu totul excepțional le poate gestiona, simultan.
Elon Musk definește metoda sa de a găsi soluții la aproape orice ‘a powerful, powerful way of thinking, but very hard to do’ – adică, o modalitate foarte, foarte puternică de a raționa, dar foarte greu de aplicat.
Cum funcționează
Într-o prelegere la TED talk, din 2013, antreprenorul-miliardar și-a revelat „sosul secret” care-l ajută să realizeze atât de multe lucruri: o abordare bazată pe principii fundamentale, pe adevăruri dincolo de argumente, de la care construiește și raționează totul; o atitudine radical opusă raționamentului prin analogie – ipostază în care majoritatea dintre noi tindem să funcționăm. Musk subliniază că raționamentul prin analogie – sau variațiunile pe teme pe care alții le-au gândit și aplicat deja – generează o situație în care, practic, inovația este scoasă din discuție, însă este situația cea mai potrivită „să o scoți la capăt cu task-urile zilnice”.
Cadrul deconstrucției problemelor
Termenul „principii fundamentale” a fost moneda bătută acum mai bine de 2000 de ani de filozoful grec Aristotel, care credea că pentru a înțelege o problemă aceasta trebuie „desfăcută” în elementele sale constituente, de bază. Două milenii mai târziu, Jiddu Krishnamurti, unul dintre cei mai importanți gânditori ai epocii moderne, obișnuia să spună că: „dacă avem o problemă, înseamnă că aceasta are soluții și, dacă o problemă nu are soluții, nu mai este o problemă”.
În 2012, Musk explica felul în care metoda sa funcționează, dând exemplu costul bateriilor folosite la mașinile electrice pe care le produce compania sa, Tesla:
Pasul 1: Identificarea problemei și ipotezele comune care-i sunt asociate
“Unii pot spune că bateriile sunt scumpe și că asta este realitatea de fapt. Tradițional, costau $600 per kilowatt oră,” explică Musk. “Motiv pentru care, majoritatea au luat de bun acest lucru iar proiecția acelora pentru viitorul bateriilor a rămas pesimistă”.
Pasul 2: Desfă problema până la nivelul adevărurilor fundamentale care o compun
“Evident, aceasta este cea mai grea parte – mai ales pentru că trăim cu „adevăruri” servite de-a gata – însă, cheia pentru a ajunge la fundamente este să-ți pui întrebările corect, provocând ipotezele comune. Astfel, după ce săpăm tot mai adânc, vom ajunge să avem doar chestiunile imuabile, principiile fundamentale care stau la baza chestiunii”, spunea Elon Musk.
“Astfel, ajungi să te întrebi: din ce materiale primare sunt făcute bateriile? Care este valoarea de piață, a acestora? Ingredientele unei baterii sunt cobalt, nichel, aluminu, carbon, polimeri pentru separarea materialelor și o carcasă” explică Musk.
Este necesar un efort important dar, dacă vrei să realizezi ceva inovator, este modul necesar în care trebuie să gândim. Continuându-și raționamentul, Musk ne oferă o nouă realitate, foarte posibilă, aplicând metoda sa “am ajuns să determinăm care sunt elementele de bază și, dacă facem corelația cu bursa din Londra, plus restul cheltuielilor, ajungem la un preț de $80 per kilowatt oră”… o diferență astronomică, în business, față de prețul inițial, de $600 per kilowatt oră.
Pasul 3: folosește adevărurile fundamentale pentru a determina un nou curs al evenimentelor
Totul este ca un joc, în care cuburile sunt adevărurile fundamentale. Odată ce le-ai deslușit, le poți folosi pentru a crea o nouă și inovativă soluție, pentru aproape orice. Ca și în cazul bateriilor, “trebuie doar să te gândești la căi inteligente de a surmonta o problemă, rămâne doar să găsești calea de a asambla materialele de bază, ca să obții cel puțin același rezultat, mult, mult mai eficient; prin urmare, încearcă mereu să găsești cele mai groase crengi ale copacului pe care-l numim <problemă>, înainte de a te ocupa de frunze pentru că, este evident, frunzele sunt legate de ceva mai stabil precum crengile, și nu invers”, conchide Musk, printr-o analogie.