Steve Jobs – filozofia NU-ului

Steve Jobs – filozofia NU-ului

Psihologii confirmă că Steve Jobs era cu decade înaintea timpului său și că filozofia sa de business este cea mai potrivită progresului.

O singură întrebare, asta considera creatorul Apple, Steve Jobs, că definește starea de spirit corectă a unui adevărat leader – „De câte ori ai spus NU, astăzi?”
Jobs credea că această întrebare, pe care oricare dintre colaboratorii săi direcți ar trebui să și-o pună (și, prin extensie, orice manager), stă la baza succesului, indiferent cum îl definești.

O altă autoritate, în ce privește succesul în business, Warren Buffett, legendarul investitor american, întrebat fiind ce diferențiază persoanele care au succes de restul, a răspuns: „Diferența între persoanele care au succes și cei care au enorm de mult succes este că ultimii spun NU la aproape orice”

Pentru Jobs, a spune NU însemna că o faci fiind foarte focusat pe chestiunea în cauză, și credea că NU-ul spus pentru că ești prea ocupat, indispus sau pur și simplu pentru că nu-ți place persoana este o scuză ieftină, proprie incompetenților cățărați pe funcții mai mari decât ar trebui sau celor mediocri.

Psihologii, după decade de studiu organizațional, după ani de observare a leaderilor care într-adevăr performează, au ajuns exact la concluzia lui Jobs și Buffet, pe care o explică astfel:

1/ Leaderii care spun NU, și o fac detașați de chestiuni personale, focusați doar pe business, au un plan foarte clar și înțeleg perfect prioritățile necesare pentru atingerea unui scop

2/ Adevărații manageri își dau seama că un NU spus unui subaltern nu înseamnă că discuția se rezumă la o sentință, ci trebuie dublată de explicarea unei direcții clare și a unei traiectorii precise pe care își dorește să evolueze respectivul task

3/ Precum generalii în armată, directorii au obligația să spună NU atunci când o acțiune imediată prevalează, ca resurse solicitate, alteia

4/ Leaderii trebuie să spună NU și să nu participe la toate meeting-urile, ședințele și convorbirile.

În mod natural, atunci când cel care conduce organizația nu este de față, echipa percepe această libertate drept autonomie și, mai important, drept responsabilitate. Rezultatul? Constatarea echipelor care au studiat ani de zile tipul acesta de mecanică organizațională este că echipele sunt mult mai creative, mult mai competitive și obțin mult mai eficient rezultate.

Prin urmare, pozitivismul NU-ului rezidă doar din capacitatea unui manager să ia decizii înțelepte, inteligente, logice și creative în orice privește activitatea sa. Un lucru cel puțin la fel de important în filozofia NU-ului este acela că managerii trebuie să ia decizii și bazate pe timpul pe care-l au la dispoziție, așa încât drămuirea acestuia să-i aducă tot mai aproape, cât mai eficient, de succes.

Sfatul psihologilor este fără echivoc: să spunem din toată inima DA, tuturor lucrurilor care ne aduc mai aproape de rezultatul scontat, și NU restului, cel puțin până când se ivește momentul propice pentru a transforma task-ul pus pe pauză, într-un nou obiectiv.

De asemenea, cercetătorii au concluzionat, dându-i din nou dreptate lui Jobs, că practica mindfulness (o practică activă, deschisă, în care atenția ne este îndreptată doar asupra prezentului), este cea care ne ajută să luăm cele mai bune decizii și să definim cu claritate ceea ce contează, de fapt. În plus, practica acestui tip de stare conduce, potrivit ultimelor cercetări, și la sporirea creativității, păstrarea calmului și eliminării stresului.

Lasă un comentariu

© 2019 Urban Fine Art