Beeple este un artist. Realizează artă digitală și creează imagini bizare, hilare, deranjante și uneori grotești. Transcede cultura pop, tehnologia și teroarea post-apocaliptică. Beeple are 2,1 milioane de urmăritori pe Instagram. Lucrările sale au fost prezentate în pauza Super Bowl. Nu are nicio simeză, nu are niciun agent, nu cunoaște niciun curator. Și totuși, în decembrie trecut, prima licitație extinsă a artei sale a încasat 3,5 milioane de dolari într-un singur weekend. Banii au ajuns la Mike Winkelmann, 39 de ani, tatăl a doi copii, soțul unei învățătoare, rezidenți în Charleston, Carolina de Sud.
Mike Winkelmann este Beeple. Licitația de care aminteam l-a făcut nu doar celebru și bogat, l-a transformat în zeitatea crypto-artei, spre care toți se uită acum transfigurați. În oglindă, Beeple, nu a avut nervii necesari să urmărească, în direct la licitația în care s-au tranzacționat lucrările sale…
Crypto-arta a devenit senzația Internetului, în doar câteva luni și pentru că artiștii care vând își autentifică lucrările folosind tehnologia blockchain, asociindu-le cu token-uri NFT (non-fungible token). Beeple nu e vreun artist capricios și înfumurat — vecinii lui habar nu au cu ce se ocupă, deși vorbesc mereu. La portretul său contribuie asemănarea cu un soi de Bill Gates plin de viață și pasiune. Beeple e inteligent, pe fază și are umor, calități pe care le înțelegem din creațiile sate digitale. Unele par prea fruste, prea directe, însă, undeva între biții ce le alcătuiesc s-a strecurat virusul sarcasmului, umorului rafinat.
Artistul nu face artă de ieri și nici nu i s-a descoperit talentul acum — în 2018, Winkelmann a primit un mesaj de la directorul artistic al Louis Vuitton, Nicolas Ghesquière. Vuitton spera să tipărească digital o parte din arta lui Winkelmann, într-o colecție ce debuta într-un spectacol la Luvru. „Am fost capturat imediat de universul futurist al lui Beeple”, a spus Ghesquière, care a colaborat ulterior cu Winkelmann la vitrine digitale pentru unele dintre buticurile globale Vuitton. „Opera sa rezonează puternic cu lumea de astăzi.” Vuitton a plătit lui Winkelmann o taxă forfetară, dar artistul nu credea nimic din toate aceste întâmplări, până când nu s-a trezit la Luvru, în primul rând de lângă podium, lângă Cate Blanchett. Primul model care a început defilarea, purta una dintre imaginile create de el, imprimată pe rochie.
Instagram: #beeple_crap